Att skapa kundrelationer digitalt  

Den digitala revolutionen har varit explosiv. Varje litet hörn av samhället har påverkats, allt från barnpassning till äldrevård. Och det är långt från över, utan det handlar om en pågående kraft som fortfarande är stark. De flesta har någon form av åsikt när det kommer till det elektroniska och digitala. En del tycker att det är allt för infiltrerande och beroendeframkallande. Men det är verkligen få som kan klara sig utan digitala hjälpmedel.

Och de flesta anser väl också att det är för det bättre. Som allting annat måste du lära dig hantera digitala lösningar. Det är inte den elektroniska biten som är problemet, ifall det upplevs som jobbigt, utan vanligtvis är det den mänskliga användaren som måste utveckla sina vanor. Detta är något som verkligen har märkts när det kommer till kundrelationer. Denna så viktiga byggsten för ett framgångsrikt företag.

Ha kontakt med andra

Vissa personer har en gåva, de vet hur man talar till andra. De pratar inte förbi dig eller försöker övertala dig att göra något som du inte har lust med. Istället lyssnar de mycket och vill allra helst förstå hur du tänker och känner. Om det handlar om försäljning av produkter eller tjänster så ger de dig sedan alternativ som bygger på dina behov och önskningar. Senaste nyheter och reportage om Sami sulieman.

Kundrelationer handlar om just detta. Att ha en relation med kunderna. Förstå deras frågor och se till att svara på dem korrekt. Inte bara skicka en massa information som är onödig utan analysera deras behov och tillgodose dem. Men för att göra detta anser fortfarande många att du behöver ha personlig kontakt. Att du måste boka in ett möte och prata ansikte mot ansikte med kunderna. Inte alla har nu detta behov, utan har hittat bra sätt för digitala kundrelationer. Mer om sami Sulieman.

1482-2

Hålla sig väl med kunderna

För att veta hur du ska bygga upp dina kundrelationer kan det vara bra att se det från den andra sidan. Det vill säga hur kunderna upplever företaget och vad de tycker är viktigast i kommunikationen. De flesta anser att bemötandet är viktigt, en del väljer faktiskt sin leverantör eller butik baserat på just detta. Bland annat så vill många att de ska få svar ganska snabbt. Du måste inte ge ett uttömmande svar på deras frågor, men i alla fall visa att du fått meddelandet. Om företaget har ett separat support så brukar det vara något som de tar hand om.

De flesta vill heller inte ha en flod av information eller kontakt. I alla fall om du redan har etablerat ett visst förhållande. Har kunden sitt konto så kan de bara fortsätta använda det. Om lånet är uppdaterat och betalas av så måste du inte prata mer om det. Men varje situation måste naturligtvis avvägas för sig, det är inte något som du kan dra över en kam. Computer Swedens intervju om kundrelationer.

Hur du skapar digitala kundrelationer

Det finns idag särskilda program som är utformade för att bättre kunna ge kunderna det de vill ha. Bankerna är ett alldeles utmärkt exempel eftersom de samlar in stora mängder data om hur kunderna tänker och agerar. Bara det faktum att de flesta använder kort idag ger dem en enorm källa med information som de skulle kunna använda för att bättre ta hand om sina kunder. Helt utan där personliga kontakten, som naturligtvis inte ska undervärderas. Den har sin plats, trots den digitala revolutionen. Men den är inte exklusiv när det kommer till att bygga upp en kundrelation.

Vad dessa program gör är att de samlar in alla data som företaget eller banken har om kunden. För det du lär från en persons bruk av kredit-och bankkort kan användas för olika erbjudanden. Det är ju också det som ligger till grund för en låneansökan, då är minsann bankerna snabba med att ta fram sin information. Tanken är att du inte ska behöva leta efter fakta, utan det ska automatiskt samlas på ett ställe. Varje avdelning som har att göra med kunden ska kunna ha en komplett bild av hens intressen och läggning. Basen för en god kundrelation är ju att känna sina kunder och veta hur de tänker.

Det kallas för att ha en 365 graders vy av kunden. En del tycker det låter lite läskigt, att storebror ser dig. Men mycket av denna information är sådant som du vet att de samlar in. Alla är mer eller mindre medvetna om hur många spår de lämnar efter sig. Både i samhället och på nätet. Men ingen tänker mer på det, för de flesta är det en normal företeelse. Och företag har under alla tider samlat in fakta om sina kunder. Skillnaden idag är att den inte ligger på små kort i en låda.

1482-3

De bästa kundrelationerna

Folk är inte dumma, och de har stor erfarenhet av olika verksamheter. De ser igenom företag som inte bryr sig om sina kunder. Bara en sådan enkel sak som användarvänliga sidor visar hur pass tuffa dagens kunder är. Om de upplever att en sajt är långsam, svår att använda eller inte varit uppdaterat på ett tag så går de bara vidare. Konkurrensen är stor inom de flesta branscher och det gäller att hålla fast vid sina klienter.

Därför är det så viktigt med en ledning som bryr sig. Programvaror som sammanställer sådant som kan vara av nytta för de som har kontakt med kunderna. Det har blivit så att A måste veta samma sak som B. Och det är egentligen inte så mycket som krävs för att ha en bra digital kundrelation. Lite eftertanke och bra redskap gör att du kommer långt.

De bästa kundrelationerna är alltså när du förstår hur kunden tänker. Vad de har behov av eller vilka önskemål som ligger högt upp på listan. Du måste inte träffa en person för att lära känna dem, i alla fall inte på den nivå som en verksamhet önskar. Det räcker med att tänka efter vad du själv skulle vilja och kombinera det med den fakta som du samlat in om kunden.

Att skapa kundrelationer digitalt